W dniu 1 marca 2022 r. Gmina Czaplinek rozpoczyna II nabór wniosków w ramach Zachodniopomorskiego Programu Antysmogowego.

 

Dotację w wysokości 7500 zł można otrzymać za przeprowadzoną likwidację źródła ciepła opartego o spalanie węgla (piec/kocioł węglowy) na terenie gminy Czaplinek.

 

Dotacje są możliwe dzięki funduszom zewnętrznym pozyskanym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa II - Gospodarka niskoemisyjna, Działanie 2.14 - Poprawa jakości powietrza - Zachodniopomorski Program Antysmogowy.

 

W ramach programu osoby fizyczne ubiegające się o przyznanie grantu, które nie uzyskały dofinansowania z innych źródeł na wymianę źródła ciepła, posiadający tytuł prawny do nieruchomości na terenie gminy Czaplinek (dotyczy to zarówno budynku jednorodzinnego jak i lokalu mieszkalnego), w której miałaby się odbyć wymiana pieca, mogą otrzymać wsparcie na jedno indywidualne gospodarstwo domowe: w kwocie 7 500 zł za przeprowadzoną trwałą likwidację działającego, starego źródła ciepła opartego o spalanie węgla (piec/kocioł węglowy) i zastąpienie go źródłem ciepła niskoemisyjnym zgodnie z kolejnością:

1) poprzez zainstalowanie ogrzewania gazowego, a jeśli to niemożliwe, to:

2) poprzez zainstalowanie innych rodzajów źródeł ciepła.

 

Uzyskanie dofinansowania na wymianę źródła ciepła będzie możliwe wówczas, gdy budynek będzie spełniał minimalne wymogi w zakresie efektywności energetycznej tj. EPH+W nie więcej niż 150 kWh/m2 na rok, a informacja ta zostanie uzyskana z wykonanego świadectwa charakterystyki energetycznej.

 

Procedura ubiegania się o dofinansowanie:

 

  1. Przed złożeniem zgłoszenia należy bezwzględnie zapoznać się z regulaminem konkursu i załączonymi do niego dokumentami.
  2. Nie można rozpocząć realizacji zadania przed podpisaniem umowy o przyznaniu grantu.
  3. Niezbędne jest złożenie kompletnego zgłoszenia o udzielenie grantu. Obowiązkowym warunkiem jest przedstawienie, wraz ze zgłoszeniem, świadectwa charakterystyki energetycznej budynku jednorodzinnego lub lokalu mieszkalnego objętego zgłoszeniem, zawierającego wartości poziomu efektywności energetycznej. W przypadku gdy zgłaszający nie posiada świadectwa charakterystyki energetycznej budynku jednorodzinnego lub lokalu mieszkalnego objętego zgłoszeniem, Gmina Czaplinek zleci na swój koszt jego wykonanie.
  4. Przeprowadzona zostanie weryfikacja formalna zgłoszenia o udzielenie grantu przez pracowników UM, a w przypadku braków formalnych nastąpi wezwanie do ich uzupełnienia.
  5. Po uzupełnieniu zgłoszenia informacjami wynikającymi ze świadectwa charakterystyki energetycznej i zakwalifikowaniu do dofinansowania, pracownicy Urzędu Miejskiego zawiadomią grantobiorców o terminie podpisania umowy o powierzenie grantu.
  6. Przyjęcie zgłoszenia wymagającego poprawy lub uzupełnienia lub konieczności sporządzenia świadectwa charakterystyki energetycznej budynku nie wstrzymuje oceny pozostałych zgłoszeń (tzn. pierwszeństwo mają kompletne zgłoszenia).
  7. Dopiero po podpisaniu umowy o powierzenie grantu można rozpocząć realizację zgłoszonego zadania.
  8. Dofinansowanie będzie wypłacone po zakończeniu i rozliczeniu zgłaszanego zadania.
  9. Zadanie, na które udzielone zostało wsparcie, musi być utrzymywane przez co najmniej 6 lat licząc od daty płatności końcowej zrealizowanej przez Województwo Zachodniopomorskie na konto Gminy. 

 

Wnioski o przyznanie grantu należy złożyć w Biurze Obsługi Interesanta UM (parter budynku Urzędu Miejskiego w Czaplinku) w terminie od dnia 1 marca 2022 r. do dnia 30 czerwca 2022 r.

 

Decyduje kolejność kompletnych, poprawnie wypełnionych zgłoszeń.

 

Informacje na temat dofinansowania, po zapoznaniu się z regulaminem konkursu, można uzyskać w Urzędzie Miejskim w Czaplinku pod numerami telefonów: 94 372 62 16, 94 372 6271, 94 372 62 04.

 

Regulamin naboru, formularz zgłoszenia, rozliczenia, wzór umowy o powierzenie grantu stanowią załączniki do niniejszego ogłoszenia.