Podatek od nieruchomości od osób fizycznych

Podstawa prawna:

- Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2023 r., poz. 70, z późn. zm.)

- Uchwała Nr LXIII/579/23 Rady Miejskiej w Czaplinku z dnia 26.10.2023 r. w sprawie wysokości stawek podatku od nieruchomości

- Uchwała Nr XVI/150/2007 Rady Miejskiej w Czaplinku z dnia 7.12.2007 roku w sprawie zwolnień w podatku od nieruchomości, zmieniona Uchwałą nr XXIII/277/12 Rady Miejskiej w Czaplinku z dnia 22.11.2012 r. w sprawie zmiany Uchwały Nr XVI/150/2007 Rady Miejskiej w Czaplinku z dnia 7.12.2007 roku w sprawie zwolnień w podatku od nieruchomości, zmieniona uchwała Nr XXXIV/448/13 Rady Miejskiej w Czaplinku z dnia 27.11.2013 r. 

 

Opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają następujące nieruchomości:

- grunty,

- budynki lub ich części,

- budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Obowiązek podatkowy powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku a wygasa z upływem miesiąca, w którym ustały okoliczności uzasadniające ten obowiązek. (np. nabycie, zbycie, dzierżawa, rozbiórka budynku).

Jeżeli w trakcie roku podatkowego zaistniało zdarzenie mające wpływ na wysokość opodatkowania, a w szczególności zmiana sposobu wykorzystywania przedmiotu opodatkowania lub jego części, podatek ulega obniżeniu lub podwyższeniu od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło to zdarzenie.

 

Wymagane dokumenty:

 W terminie 14 dni od powstania albo wygaśnięcia obowiązku podatkowego lub zmian mających wpływ na wysokość podatku -osoby fizyczne będące właścicielami, posiadaczami samoistnymi, wieczystymi użytkownikami lub posiadaczami nieruchomości lub ich części stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki smaorządu terytorialnego jeżeli posiadanie wynika z umowy zawartej z właścicielem, Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa lub z innego tytułu prawnego albo jest bez tytułu pranwego, z wyjątkiem przedmiotów opodatkowania wchodzących w skład zasobu KOWR lub będących w zarządzie Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, obowiązane są złożyć organowi podatkowemu INFORMACJĘ O NIERUCHOMOŚCIACH I OBIEKTACH BUDOWLANYCH IN-1 (do pobrania niżej) według ustalonego wzoru.
Jeżeli nieruchomość lub obiekt budowlany stanowi współwłasność lub znajduje się w posiadaniu osób fizycznych oraz osób prawnych, jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej lub spółek nieposiadajacych osobowości prawnej, z wyjątkiem osób tworzących wspólnotę mieszkaniową, osoby fizyczne składają deklaracje na podatek od nieruchomości oraz opłacają podatek na zasadach obowiązujących osoby prawne.
W formularzu IN-1 należy podać dane dotyczące nieruchomości lub obiektów budowlanych podlegających opodatkowaniu jak również zwolnionych z ustawy i uchwały .

 

 

 

Miejsce złożenia dokumentów:
Biuro Obsługi Interesanta lub pokój Nr 9 w godzinach:

- poniedziałek, wtorek, środa, - 7.00 do 15.00

- w czwartek - 7.00 do 16.00

- piątek - 7.00 do 14.00

 

Termin i sposób załatwienia sprawy:

Do 30 dni po otrzymaniu formularza informacji IN-1 wystawiana jest decyzja w sprawie ustalenia lub zmiany podatku od nieruchomości. W tym samym terminie wystawiana jest decyzja po otrzymaniu wniosku o ulgę w sprawie rozłożenia na raty, odroczenia terminu płatności lub umorzenia-patrz UWAGI lit. C.

 

Tryb odwoławczy:

Odwołanie zawierające zarzuty przeciw decyzji, określające istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odowłania ze wskazaniem dowodów uzasadniających to żądanie, wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie za pośrednictwem organu, który wydał decyzję (odwołanie składa się w Biurze Obsługi Interesanta U M w Czaplinku w godzinach pracy Urzędu).

Odwołanie wnosi się w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie.

 

Jednostka odpowiedzialna:
Referat Podatków U M w Czaplinku - pok. Nr 9 - Kierownik Referatu Podatków.

 

Uwagi:

A. TERMINY PŁATNOŚCI PODATKU OD NIERUCHOMOŚCI - WYMIENIONE W DECYZJI PODATKOWEJ:

- I rata - do 15 marca każdego roku

- II rata - do 15 maja każdego roku

- III rata - do 15 września każdego roku

- IV rata - do 15 listopada każdego roku

 

B. WPŁATY MOŻNA DOKONYWAĆ U INKASENTÓW (SOŁTYSÓW) LUB NA INDYWIDUALNY NUMER RACHUNKU BANKOWEGO (NR KONTA PODANY JEST W DECYZJI PODATKOWEJ) POMORSKI BANK SPÓŁDZIELCZY ODDZIAŁ CZAPLINEK.

Po upływie terminu płatności raty podatku wystawia się upomnienie. Zaległość winna być uregulowana w terminie 7 dni.

W przypadku dalszego uchylania się od zapłaty, wystawia się tytuł wykonawczy przesyłany do właściwego Urzędu Skarbowego ze względu na miejsce zamieszkania podatnika w celu podjęcia czynności egzekucyjnych.

 

C. Na wniosek podatnika z uwagi na "ważny interes podatnika" lub "ważny interes publiczny" organ podatkowy może udzielić ulgi na podstawie art. 67a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja Podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 z późn. zm.):

- odroczyć termin płatności podatku (wniosek należy złożyć przed upływem terminu płatności)

- rozłożyć płatność na raty (wniosek należy złożyć przed upływem terminu płatności)

- rozłożyć zaległość podatkową wraz z odsetkami na raty

- odroczyć zaległość podatkową wraz z odsetkami za zwłokę

- umorzyć zaległość podatkową z tytułu podatku od nieruchomości (wniosek należy złożyć po upływie terminu płatności)

 

Przy odraczaniu podatku lub rozkładaniu na raty nalicza się opłatę prolongacyjną, która jest równa obniżonej stawce odsetek za zwłokę - podstawa prawna - Uchwała Nr Xlvii/424/22 Rady Miejskiej w Czaplinku z dnia 26 maja 2022 roku w sprawie opłaty prolongacyjnej.

Udzielanie ulg podatkowych na wniosek podatnika będącego beneficjentem pomocy, następuje z uwzględnieniem przepisów ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2021 r. poz.743 z późn.zm)