URZĄD STANU CYWILNEGO

 

Opis sprawy

Sprostowanie aktu stanu cywilnego

 

Kogo dotyczy

Akt stanu cywilnego w którym wystąpił błąd.

 

Wymagane dokumenty

Podanie
Dowód uiszczenia należnej opłaty skarbowej.
Wymagane dokumenty do wglądu:
Dokument stwierdzający tożsamość

 

Miejsce składania pism

Urząd Stanu Cywilnego pokój nr 1

 

Termin i sposób załatwienia

Niezwłocznie, w formie czynności materialno technicznej.

Opłaty

Odpis zupełny po dokonaniu sprostowania aktu stanu cywilnego: 39,-zł. Pełnomocnictwo: 17,-zł. Opłatę skarbową można uiścić w Kasie Urzędu Miejskiego w Czaplinku  (pokój nr 8). Wpłatę można dokonać również na rachunek bankowy Urzędu Miejskiego w Czaplinku : Pomorski Bank Spółdzielczy w Czaplinku  nr konta: 86 8581 1027 0400 0505 2000 0003 w tytule podając "Opłata skarbowa za sprostowanie błędu w akcie ....."

 

Podstawa prawna

Art. 35 ustawy z dnia 28 listopada 2014r. Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. z 2014r., poz. 1741 z późn. zm.), ustawa z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity z 2013r., poz. 267 z późn. zm.).
Podstawa prawna: ustawa z 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity Dz.U. 2014r., poz. 1628 z późn. zmianami).

 

Tryb odwoławczy

Odmowa sprostowania aktu stanu cywilnego przez kierownika usc następuje w formie decyzji administracyjnej, od której przysługuje w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, odwołanie do Wojewody Zachodniopomorskiego w Szczecinie.

Inne informacje

Akt stanu cywilnego, który zawiera dane niezgodne z danymi zawartymi w aktach zbiorowych rejestracji stanu cywilnego lub z innymi aktami stanu cywilnego, o ile stwierdzają one zdarzenie wcześniejsze i dotyczą tej samej osoby lub jej wstępnych, albo z zagranicznymi dokumentami stanu cywilnego, podlega sprostowaniu przez kierownika urzędu stanu cywilnego, który go sporządził.
Sprostowania aktu stanu cywilnego dokonuje się z urzędu, na wniosek osoby, której akt dotyczy lub jej przedstawiciela ustawowego, na wniosek osoby mającej w tym interes prawny lub prokuratora, w formie czynności materialno technicznej.
Strona zamieszkała za granicą, jeżeli nie ustanowiła pełnomocnika do prowadzenia sprawy zamieszkałego w kraju, jest zobowiązana wskazać w kraju pełnomocnika do doręczeń. W razie braku wskazania takiej osoby, przeznaczone dla tej strony pisma pozostawia się w aktach sprawy ze skutkiem doręczenia. Pełnomocnikiem strony może być osoba fizyczna posiadająca zdolność do czynności prawnych. Pełnomocnictwo powinno być udzielone na piśmie lub zgłoszone do protokołu. Pełnomocnik dołącza do akt oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa. Adwokat lub radca prawny, rzecznik patentowy lub doradca podatkowy może sam uwierzytelnić odpis udzielonego mu pełnomocnictwa.
Po czynności sprostowania kierownik urzędu stanu cywilnego wydaje odpis zupełny z aktu stanu cywilnego, będący potwierdzeniem dokonania czynności.
Jeżeli sprostowanie aktu stanu cywilnego jest niemożliwe na podstawie akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego lub innych aktów stanu cywilnego, o ile stwierdzają one zdarzenie wcześniejsze i dotyczą tej samej osoby lub jej wstępnych albo zagranicznych dokumentów stanu cywilnego, jak również w sytuacji gdy sprostowanie nie jest możliwe przez kierownika urzędu stanu cywilnego wyłącznie na podstawie wymienionych dokumentów, sprostowania dokonuje sąd w postępowaniu nieprocesowym.